O recuso pedagógico das danças em religiões afro-brasileiras na conservação das tradições de um povo: táticas de resistência e guerra cultural

Authors

Keywords:

África. Arte Religiosa. Simbologia. Resistência. Cultura.

Abstract

This article aims to present, in a synthesized way, certain emerging reflections regarding the religious traditions of people of African descent in Brazil. We bring historiographical elements to support the enunciated approach and concatenate contemporary elements that relate to them. We aim to awaken the critical view of the descent towards the world that surrounds him and propose reflections that combine history of the past with the history of the present. Through the literature review presented here, the reader will be able to know some relevant factors without, therefore, reaching the exhaustion of the theme. We also focused on the cultural manifestation as a fundamental pair with religion and, therefore, consonant with it. Thus, within this substrate, we chose Afro performative dance as the scope of analysis and presentation.

Author Biography

Ariel Montes Lima, UFMT

Ariel Montes Lima reside em Cuiabá- MT. Pessoa trans non-binary, é psicanalista e professora. Em 2022, publicou os livros Poemas de Ariel (TAUP), Sínteses: Entre o Poético e o Filosófico (Worges Ed.) e Ensaios Sobre o Relativismo Linguístico (Arche). 

Além disso, atua como professora bolsista de língua espanhola na UFMT. Também coordena o Projeto Ikebana Cultural, do qual foi membro-fundadora. 

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Published

2023-06-30

How to Cite

Montes Lima, A. (2023). O recuso pedagógico das danças em religiões afro-brasileiras na conservação das tradições de um povo: táticas de resistência e guerra cultural. Educação Sem Distância - Revista Eletrônica Da Faculdade Unyleya, 1(7). Retrieved from https://educacaosemdistancia.unyleya.edu.br/esd/article/view/177

Issue

Section

Práticas profissionais: Educação