PODCAST: uma nova ferramenta no contexto educacional
Keywords:
Podcast. Schooling. Educational Technologies.Abstract
Technology has been presented in society since the most remote times, where its participation has added to development. All areas were influenced by such transformations and including education. Over the years, Brazil has gone through different moments that were permeated by emerging technologies. The present work directs the attention to a possible way of acting in the educational context, including educational technologies in the process. The possibility of using virtual learning environments and social media only adds value to the relationship between educator and student. Media such as Podcasts are defined as audio files available on the web for listening or automated downloading. The main objective of this work is to enable a better understanding of the possible performance of the Podcast resource and all its advantages in teaching.
References
BARROS, G. C., Menta, E. Podcast: produções de áudio para educação de forma crítica, criativa e cidadã. Revista de Economía Política de las Tecnologías de la Información y Comunicación. In: www.eptic.com.br, vol. IX, n. 1, ene. – abr. 2007
BRITO, S. G. Tecnologias da Comunicação e Informação: controle e descontrole: inclusão digital do profissional profesor: entendendo o conceito de tecnologia In: Encontro Anual da Anpocs, 30, Caxambú, 2006. Anais: Caxambú: GT24, 2006
CARVALHO, M. L.; CARVALHO, B. C. A ligação entre o rádio e a educação por meio da análise da historicidade da Escola Técnica Estadual Carlos de Campos. In: Centro de Referência do Rádio Educativo-Cultural. Disponível em: <http://www.radioeducativo.org.br/artigos/Trabalhoradionaeducaçãocaca2005.p df > Acesso em dez.2010
CHAVES, E. O. O computador na educação [s.I], 2003. Disponível em: http//www.chaves.com.br/TESTSELF/EDTECH/funteve.html. Acesso em dez. 2010
KLEIS, M. L. Tecnologias educacionais baseadas em tecnologias da informação e comunicação: documento base. Brasília: Senai, 2010.
KUMAR, K. Da sociedade Pós-Industrial à Pós-Moderna – novas teorias sobre o mundo contemporâneo. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 1995.
LEITE, L. S. POCHO, C. L. AGUIAR, M. M. SAMPAIO, M. N. Tecnologia Educacional – Descubra suas possibilidades na sala de aula. Petrópolis, RJ: Ed. Vozes, 2003.
LITTO, F. M. Aprendizagem a distância. São Paulo: Imprensa Oficial do Estado de São Paulo, 2010.
NOGUEIRA, L. L. Educação a Distância. Comunicação & Educação. São Paulo: Moderna, Ano II, n.5, jan/abr, 1996, p.34-9
SANCHO, J. M. Para uma tecnologia educacional. Porto Alegre: Artmed, 2001. SILVA, M. Sala de aula interativa. Rio de Janeiro: Ed. Quartet, 2000.
SILVA, M. Checklist para os pontos de verificação para acessibilidade ao conteúdo da Web – Diretrizes 1.0. Disponível em: http//www.geocities.com/claudiaad/acessibilidade_web.html. Acesso em dez. 2010
VANASSI, G. C. Podcasting como processo midiático interativo. Monografia. Caxias do Sul: Universidade de Caxias do Sul, 2007
VALENTE, C., MATTAR, J. Second Life e Web 2.0 na educação: o potencial revolucionário das novas tecnologias. São Paulo: Novatec, 2007