IMPACTOS DO ABANDONO E DA EVASÃO ESCOLAR NO ENSINO - APRENDIZAGEM, SOBRE A LUZ DA APRENDIZAGEM SIGNIFICATIVA
Keywords:
Aprendizagem Significativa, Evasão Escolar, Abandono Escolar.Abstract
School dropout/evasion in Brazil are problems that directly affect the country's social and economic development and are associated with factors such as financial difficulties, lack of motivation, and the lack of connection between what is learned at school and outside of it. From the perspective of meaningful learning, with the aim of helping the learner to have the desire to learn school content, it was decided to highlight the value of this learning in their lives based on the exploration, among other aspects, of personal experiences acquired outside of school. Thus, an extension course was carried out aiming to transform the teaching practice of some undergraduate mathematics students, showing that school teaching goes beyond teaching content, therefore, this study is situated among qualitative research of the action research type. It was observed that the intervention, in addition to raising awareness about the causes and consequences of school dropout/dropout, allowed understanding the need to create effective strategies to combat them.
References
AUSUBEL, D. P. Adquisición y retención del conocimiento una perspectiva cognitiva. Barcelona: Paidós, 2002.
ARANHA. Ana. A escola que os jovens merecem. In: Revista Época, 17 ago 2009. Disponível em: http://www.geledes.org.br/a-escola-que-os-jovens-merecem. Acesso em: 28 de junho de 2024
ALVES- MAZZOTTI, Alda Judith; GEWANDSZNAJDER, Fernando. O Método nas Ciências Naturais e Sociais. Disponivel em: https://d1wqtxts1xzle7.cloudfront.net/58488661/0_metodo_nas_ciencias_naturais_e_sociais_-_pesquisa_quantitativa_e_qualitativa. Acesso em 01 de abril de 2024.
BOGDAN, Roberto C.; BIKLEN, Sari Knopp. Investigação qualitativa em educação. Tradução Maria João Alvarez, Sara Bahia dos Santos e Telmo Mourinho Baptista. Porto: Porto Editora, 1994.
FILHO, Raimundo Barbosa Silva, ARAÚJO, Ronaldo Marcos de Lima 2017. Evasão e abandono escolar na educação básica no Brasil: fatores, causas e possíveis consequências. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/porescrito/article/download/24527/15729/114840. Acesso em 01 de junho de 2024.
GARCIA, Rosalba Maria Cardoso; MICHELS, Maria Helena. Educação e Inclusão: equidade e aprendizagem como estratégias do capital. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edreal/a/bkyxVHz9FYPCwRQj8KnJCsb/. Acesso em: 12 de abril de 2023
GODOY, Arilda Schmidt. Pesquisa qualitativa: tipos fundamentais. ERA Artigos. Ver. Adm. Empres 35(3). Jun 1995. Disponivel em: https://doi.org/10.1590/S0034-75901995000300004. Acesso em 02 de abril de 2024
OLIVEIRA, Francisco Lindoval de; NÓBREGA, Luciano. Evasão escolar: um problema que se perpetua na educação brasileira. Revista Educação Pública, v.21, nº 19, 25 de maio de 2021. Disponível em:https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/21/19/evasao-escolar-um-problema-que-se-perpetua-na-educacao-brasileira. Acesso em 02/04/24.
PERES, C. M. Abordagens pedagógicas e sua relação com as teorias de aprendizagem. Medicina (Ribeirão Preto), v. 47, n. 3, p. 249-255, 2014.
PRIOSTE, Cláudia 2020. Hipóteses docentes sobre o fracasso escolar nos anos iniciais do Ensino Fundamental. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/SWXzFfpTCnLsHXYDc755gjF/?lang=pt&format=pdf. Acesso em:12 de maio de 2023
SILVA FILHO, Raimundo Barbosa; ARAÚJO, Ronaldo Marcos de Lima. Evasão e abandono escolar na educação básica no Brasil: fatores, causas e possíveis consequências. Educação Por Escrito, Porto Alegre, v. 8, n. 1, p. 35-48, jan.-jun. 2017. Disponivel em: http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/porescrito. Acesso em 01 de maio de 2024
UNICEF. Dois milhões de crianças e adolescentes de 11 a 19 anos não estão frequentando a escola no Brasil. Disponível em:https://www.unicef.org/brazil/comunicados-de-imprensa/dois-milhoes-de-criancas-e-adolescentes-de-11-a-19-anos-nao-estao-frequentando-a-escola-no-brasil. Acesso em 02 de maio de 2023
VASCONCELOS, C.; PRAIA, J. F.; ALMEIDA, L. S. Teorias de Aprendizagem e o Ensino/Aprendizagem das Ciências: da instrução à aprendizagem. Psicologia Escolar e Educacional, v. 7, n. 1, p. 11-19, 2003.