A mediação pedagógica como elemento interativo para o processo de ensino-aprendizagem no ensino superior
Keywords:
Educação a Distância. Mediação Pedagógica. Interação.Abstract
Distance education is currently growing as an important educational modality that uses information and communication means and technologies in order to promote educational activities in different places and times. Given this contemporary scenario, it is worth reflecting on the pedagogical mediations carried out in these new times of digital culture and education. We started the article with contextualizations about distance education in Brazil. We describe the structure of a distance postgraduate course, promoted by UAB (Open University of Brazil). We analyze situations of interaction between students and teachers in a course discipline. We conclude with some reflections on the importance of a good interaction between teachers and students in order to have collaborative and meaningful learning.
Keywords: Distance Education. Pedagogical Mediation. Interaction.
References
BRASIL. Decreto n. 5800, de 08 de junho de 2006. Dispõe sobre o Sistema Universidade Aberta do Brasil - UAB.
BRASIL, Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional (LDB). Lei nº 9.394/96, de 20 de dezembro de 1996.
FILHO, P.A. Educação a Distância: Uma Abordagem Metodológica e Didática a partir dos Ambientes Virtuais. Educação em Revista. Belo Horizonte, v. 27, n. 02, p. 41-72, ago. 2011.
FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: Saberes necessários à prática educativa. 24 ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
PÉREZ GÓMEZ, A.I. Educação na Era Digital. A Escola Educativa. Porto Alegre: Penso, 2015.
SLOMSKI, V.G.; ARAÚJO, A.M.P de; CAMARGO, A.S.S; WEFFORT, E.F.J. Tecnologias e Mediação Pedagógica na Educação Superior a Distância. Revista de Gestão da Tecnologia e Sistemas de Informação. Vol. 13, No. 1, Jan/Abr., 2016 pp. 131-150.