Identification of opportunities for Substitution or complementation by cycling modal use in the Penha neighborhood – Rio De Janeiro, Brazil

Authors

  • Júlio Loureiro Faculdade Unyleya

Keywords:

Contagem de bicicletas, Entregas urbanas com bicicletas, Redução de gases do efeito estufa

Abstract

The growing concern with sustainability and the reduction of noise and atmospheric pollution has led businesses to seek more ecological alternatives. Higher education institutions are crucial in adopting less polluting delivery methods, which contrast with traditional fossil fuel-powered options. This study aimed to identify opportunities to replace or complement last-mile urban deliveries in the Penha neighborhood, Rio de Janeiro, by shifting from road transport to cycling, with the goal of reducing environmental impact. It also sought to analyze the advantages and disadvantages of human-powered vehicles and select suitable models. The methodology used was field, bibliographic, and descriptive research. Sixty-six commercial establishments in Penha were visited, confirming the existing use of bicycles for deliveries and the viability of the mode, driven by flat terrain and secondary streets with less traffic. The research revealed that bicycles reduce polluting gas emissions and increase energy efficiency. Various commercial establishments already use the three main bicycle models for deliveries, justified by favorable local conditions, such as flat terrain and secondary roads with less vehicle flow, which are essential for safe cycling.

References

ABVE. Notícia: Bicicleta elétrica da marca Sundown será uma das grandes atrações na Adventure Sports Fair. Disponível em: http://www.abve.org.br/destaques/2008/destaque08081.asp. Acesso em: 21 mai. 2016.

BRASIL. Lei nº 12.305, de 2 de agosto de 2010. Institui a Política Nacional de Resíduos Sólidos; altera a Lei nº 9.605, de 12 de fevereiro de 1998; e dá outras providências. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Poder Executivo, Brasília, DF, 03 ago. 2010. Seção 1, p. 2.

CLP, Cycle Logistics Project. Projeto da Comissão Europeia de Logística com Bicicletas. Coletânea de Artigos. Disponível em: http://www.cyclelogistics.eu/index.php?id=7. Acesso em: 31 abr. 2016.

FECOMERCIO - SP. Regulamento do 3º Prêmio FECOMERCIO de Sustentabilidade 2011. Disponível em: http://www.fecomercio.com.br/sustentabilidade/regulamento/. Acesso em: 25 abr. 2016.

GOOGLE MAPS. Mapa da região do entorno da Avenida Lobo Júnior, Penha. Disponível em: https://www.google.com.br/maps/place/Av.+Lobo+J%C3%BAnior+-+Penha+Circular,+Rio+de+Janeiro+-+RJ/@-22.8338601,-43.277292,15z/data=!4m2!3m1!1s0x997bbc7cb6a717:0xc385c72e59e60753?hl=pt-BR. Acesso em: 14 fev. 2025.

RIO DE JANEIRO. Ciclovias Cariocas. Prefeitura da Cidade do Rio de Janeiro, Instituto Municipal de Urbanismo Pereira Passos. Editora Instituto Pereira Passos, Rio de Janeiro, 2005.

TA. Contagem de Estabelecimentos Comerciais com Entregas por Bicicleta em Copacabana (2011). Rio de Janeiro. Disponível em: . Acesso em: 14 fev. 2025.

VASCONCELLOS, Eduardo Alcântara de. Mobilidade Urbana e Cidadania. Rio de Janeiro: Editora SENAC Nacional, 2012.

VERGARA, S. C. Projetos e Relatórios de Pesquisa em Administração. São Paulo: Atlas, 2000.

Published

2025-06-05

How to Cite

Loureiro, J. (2025). Identification of opportunities for Substitution or complementation by cycling modal use in the Penha neighborhood – Rio De Janeiro, Brazil . Educação Sem Distância - Revista Eletrônica Da Faculdade Unyleya -E-ISSN 2675-9993, 5(1). Retrieved from https://educacaosemdistancia.unyleya.edu.br/esd/article/view/228