Desafios da equipe de gestão escolar: Uma análise teórica

Authors

Keywords:

Gestão escolar, Gestão democrática, Democracia, Autonomia

Abstract

This paper presents a theoretical review about School Management. In addition to the contextualization, a conceptual review of the theme is made in an attempt to promote the reflection of professionals and community involved with national education, especially with regard to public education. This whriten is justified because it subsidizes professionals in reflection about the roles and the responsibilities inherent to the School Management function. Then, the legal bases of education are presented. It`s important to say that the basic elements of the democratic school management are: the school council; the Pedagogical Political Project and the School Board (elected directly by the community). Therefore, each of these components is discussed peer-to-peer. This work is expected to be a turning point for the critical eye on school management and the importance of democracy, especially in underprivileged and under-educated communities. It is understood that the promotion of education is a potential factor for the change of Brazilian social problems and it is intended that the pedagogical teams and the teaching professionals are aware of its importance in the democratic teaching process and bring the community closer to the education centers and citizenship promotion places.

References

APPLE, Michael, BEANE, James. Escolas democráticas. São Paulo: Cortez, 1997
BARRETO, Raquel G. Formação de professores, tecnologias e linguagens: mapeando velhos e novos (des)encontros. São Paulo: Loyola, 2002.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil: promulgada em 5 de outubro de 1988.
BRASIL, Ministério da Educação. Lei 9394/96 – Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional.
CURY, Carlos Roberto Jamil. Políticas da Educação: um convite ao tema. Trabalho apresentado em Seminário sobre Políticas Públicas de Educação. Programa de Pós-Graduação em Educação. Rio de Janeiro: Universidade Federal Fluminense, 2001. (mimeo.)
ENEM 2017 – Exame Nacional do Ensino Médio. INEP - Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Ministério da Educação. Disponível em: <http://www.enem.inep.gov.br/>. Acessado em julho de 2019.
LIBÂNEO, José Carlos. Organização e gestão da escola. 5. ed. Goiânia, GO: Alternativa, 2004.
LUDWIG, Antônio Carlos Will. Democracia e ensino militar. São Paulo: Cortez 1998.
LÜCK, Heloisa. Gestão educacional: uma questão paradigmática. Petrópolis: Vozes, 2007.
MORAES, Adriana. O valor das ciências na educação da infância. Revista Pátio. Publicação, nº 34, ano XI, p. 37-39. Jan/Mar, 2013.
NEUTZLING, Cláudio. Tolerância e democracia em John Dewey. Roma: Pontifícia Universidade Gregoriana,1984
PIAGET, Jean. Para onde vai a educação? Rio de Janeiro: José Olímpio, 1978.
TEIXEIRA, Lúcia Helena Gonçalves. Cultura organizacional e projeto de mudança em escolas públicas. São Paulo: ANPAE, 2002.
TRILLA, Jaume. O universo da Educação social. IN: ROMANS, Merce; PETRUS, Antoni; TRILLA, Jaume. Profissão: Educador Social, Porto Alegre, Artmed, 2003, p.13-50.
TRILLA, Jaume; GHANEM, Elie; ARANTES, Valéria Amorim (org.). Educação formal e não-formal: pontos e contrapontos. São Paulo: Summus, 2008.

Published

2020-06-02

How to Cite

Brito Aguiar, V., & Lins Ribas, A. (2020). Desafios da equipe de gestão escolar: Uma análise teórica. Educação Sem Distância - Revista Eletrônica Da Faculdade Unyleya, 1(1). Retrieved from https://educacaosemdistancia.unyleya.edu.br/esd/article/view/13

Issue

Section

Research Articles