The approach to the Professional Environment model: A case of reducing the Transactional Distance in the Distance Learning
Keywords:
Educação a distância, Distância transacional, Competência profissional, Educação formal, Evasão escolarAbstract
This article presents the impact of the implementation of the Ambiente de Aproximação Profissional - AAP discipline of Unyleya College undergraduate courses on the reducing of the Transactional Distance and, consequently, on the School Dropout. The discipline of AAP arises from the need for articulation between theory and practice. On this context, exercises of competences are apply to the professional context. For data collection, a qualitative research was carried out through document analysis and the application of a questionnaire to the course coordinators. The objective of the study is to present practical solutions to school dropout by exposing an applied case. Moreover, its importance in this article lies in the fact that the abandonment of formal education is one of the major bottlenecks of distance education today. By observing the precepts of andragogy and applying the teachings to the reality of the students' labor marketing, it is possible to notice the greater interest of learners in remaining in formal education. However, changes in the education system, as well as further research, are necessary both to confirm the reduction of Transactional Distance and to achieve better results in combating dropout.
References
KRATHWOHL, David R. Taxonomia de objetivos educacionais: domínio cognitivo. Porto Alegre: Globo, 1979.
CABRAL, P. M. B. A. Interação, autonomia e o papel das tecnologias no controle transacional: o que a educação a distância tem para nos oferecer na educação presencial. Revista Intersaberes, v. 12, n. 26, p. 228-240, 2017.
CARBONE, Pedro Paulo; BRANDÃO, Hugo Pena; e LEITE, João Batista Diniz. Gestão do conhecimento e gestão por competências. Rio de Janeiro: Ed. FGV, 2005.
DAVENPORT, Thomas H.; e PRUSAK, Laurence. Working knowledge: how organizations manage what they know. Boston: Harvard Buniness School Press, 1998.
DILLENBOURG, P. Virtual Learning Environment. Disponível em <http://tecfa.unige.ch/tecfa/publicat/dil-papers-2/Dil.7.5.18.pdf.>.
DURAND, Thomas. L’alchimie de la compétence. Revue Française de Gestion, Paris, 127, p.84-102, Janvier-Février, 2000.
FERREIRA, V. S.; ELIA, M. F. Uma modelagem conceitual para apoiar a identificação das causas da evasão escolar em EAD. Anais do Workshop de Informática na Escola. 2013. Disponível em: <doi.org/10.5753/cbie.wie.2013.399>.
JORGE, Bruno G, et al. Evasão na educação a distância: Um estudo sobre a evasão em uma instituição de Ensino Superior, 2010. Disponível em: <http://www.abed.org.br/congresso2010/cd/252010220450.pdf>.
KARPINSKI, J. A. et al. Fatores críticos para o sucesso de um curso em EAD: a percepção dos acadêmicos. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, v. 22, n. 2, p. 440-457, 2017.
MATURANA, Humberto. Transformación en la convivência. Santiago (Chile): Dólmen, 2002.
MOORE, M. G.; KEARSLEY, G. Educação a distância: uma visão integrada. São Paulo: Thomson Learning, 2007.
PATTO, Maria Helena Souza. A produção do fracasso escolar: histórias de submissão e rebeldia, 1987.
ROPÉ, Françoise; e TANGUY, Lucie. Introdução. In: Saberes e competências: o uso de tais noções na escola e na empresa. Campinas: Papirus, p. 15-24, 1997.
SANTOS, Elaine Maria dos, et al. Evasão na Educação a Distância: identificando causas e propondo estratégias de prevenção, 2008. Disponível em <http://www.abed.org.br/congresso2008/tc/511200845607PM.pdf>.
SENGE, Peter. A quinta disciplina. São Paulo: Best-Seller, 1998.
SILVEIRA, Claudia Alexandra Bolela. Educação a distância e a evasão: Estudo de caso da realidade no polo UAB de Franca, 2012. Disponível em <http://sistemas3.sead.ufscar.br/ojs/index.php/sied/article/view/93>.
SOUZA, Onília Cristina de. Evasão em cursos a distância: análise dos motivos de desistência, 2008. Disponível em <http://www.abed.org.br/congresso2008/tc/552008112738PM.pdf>.
VIEIRA, K. M et al. Determinantes da Qualidade dos Cursos de Educação a Distância: uma análise multifatorial. Revista Estudo & Debate, v. 20, n. 1, p. 71-96, 2013.