O ENSINO REMOTO EM MEIO À PANDEMIA
O CASO DE UMA PÓS-GRADUAÇÃO DA UFRJ
Keywords:
Ensino Superior., Ensino Remoto., Pós-Graduação., Programa stricto sensu., Covid-19.Abstract
This research was born out of the need to investigate the challenges of a stricto sensu course at a Federal University in the face of the Covid-19 pandemic, from the perspective of adaptations experienced by the faculty and students. Faced with the abrupt stoppage in March 2020, the EICOS Program - Graduate Program in Psychosociology of Communities and Social Ecology, from of the UFRJ, an face-to-face course, had to adapt its procedures and technology to resume classes in a remote teaching, a modality that became the answer for the continuity of teaching and learning in general, a challenging scenario for Education as a whole. At that time, the teachers of the EICOS Program had degrees of dissymmetry in relation to their familiarity with Distance Learning, a modality that has similarities and also differences with Remote Teaching. The research intended, in a quantitative-qualitative way, to use as data analysis instruments, questionnaires and interviews among teachers and students, aiming to collect information regarding the moment of cessation of academic activities, the challenges in terms of technological and methodological issues, as well as the adaptations for all academic activities and perceptions regarding the Remote Teaching in the course and for the parties involved.
References
BRASIL. Ministério da Educação. Parecer nº 14/2022, de 05 de julho de 2022, que dispõe sobre diretrizes nacionais gerais para o desenvolvimento do processo híbrido de ensino e aprendizagem na Educação Superior, em conformidade com o Indicação CNE/CP nº 1, de 13 de abril de 2021. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=238781-pcp014-22&category_slug=julho-2022-pdf&Itemid=30192. Acesso em 01 set. 2022.
EICOS UFRJ - Programa em Psicossociologia de Comunidades e Ecologia Social. Bem-vindas e bem-vindos! Quem somos? Missão. Rio de Janeiro: EICOS, c2017. Disponível em: http://pos.eicos.psicologia.ufrj.br/pt/home/ apresentacao-2/. Acesso em: 28 nov. 2021.
GHISLENI, T. et al. Educação em tempos de pandemia: a migração do ensino para o formato não presencial como um cenário de desafios e possibilidades. Disciplinarium Scientia. Santa Maria, v.21 n. 2, 2021. Disponível em: https://periodicos.ufn.edu.br/index.php/disciplinarumCH/article/download/3562/2713. Acesso em 14 mar 2022.
HODGES, C. et al. Diferenças entre o aprendizado online e o ensino remoto de
emergência. Revista da Escola, Professor, Educação e Tecnologia, v.2, 2020. Disponível em: https://escribo.com/revista/index.php/escola/article/download/17/16/95. Acesso em: 10 nov. 2021.
MILLS, D. (org.) Dicionário crítico de educação e tecnologias e de educação a distância. Campinas: Papirus, 2018.
PEIXOTO, J; ARAÚJO, C. H. S. Tecnologia e educação: algumas consideraçõesSobre o discurso pedagógico contemporâneo. Educação e Sociedade, n. 33, mar. 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/fKjYHb7qD8nK4MWQZFchr6K/abstract/?lang=pt. Acesso em 10 abr. 2022
SALDANHA, L. C. D. O discurso do ensino remoto durante a pandemia de Covid-19. Revista Educação e Cultura Contemporânea, Rio de Janeiro, vol. 17, n. 50, p. 124-144, out/dez. 2020. DOI 10.5935/2238-1279.20200080.Disponível em: http://periodicos.estacio.br/index.php/reeduc/ article/view/8701/47967205. Acesso em: 25 out. 2020.