A Educação a distância na educação empresarial: Um estudo do EAD do Sebrae Nacional
Keywords:
Educação a distância; empreendedorismo; educação empresarial, Micro e pequenas empresas.Abstract
This research analyzes entrepreneurial education through e-learning from Sebrae (Nacional Brazilian Service of Support to Micro and Small Enterprises) as a possible survival factor for MSE's (micro and small enterprises) in the city of Rio de Janeiro. It addresses how the improvement of the entrepreneur's management through short/medium duration courses can imply the maintenance and/or growth of a small business. One of the main factors pointed out by small entrepreneurs who are not trained is the lack of time and resources, a context in which distance learning can facilitate the process, due to its flexibility. The research works with data from Open and Distance Learning (ODL) from Sebrae and entrepreneurs who consumed distance education in the period 2020 and 2021, covering a period that was determined by the advent of the global pandemic of Covid-19, in which social isolation was established, which provided a scenario of high consumption of this learning modality.
References
BRASIL. Ministério da Economia. Secretaria Especial de Desburocratização, Gestão e Governo Digital. Secretaria de Governo Digital. Departamento Nacional de Registro Empresarial e Integração. Mapa de Empresas. Boletim do 3º quadrimestre/2020. Brasília, DF, 2021
CETIC. TIC Domicílios 2021: lançamento dos resultados. Cetic.Br, São Paulo, 21 jun. 2022. Disponível em: https://cetic.br/media/analises/tic_domicilios_2021_coletiva_imprensa.pdf. Acesso em: 05 ago. 2022.
CONTELLI, Beatriz. Cursos on-line do Sebrae chegam a 2,5 mi de matrículas em 2021. Panrotas, São Paulo, 27 dez. 2021. Disponível em: https://www.panrotas.com.br/mercado/tecnologia/2021/12/cursos-on-line-do-sebrae-chegam-a-25-mi-de-matriculas-em-2021_186544.html. Acesso em: 05 ago. 2022.
IPEA. Potencial de teletrabalho na pandemia: um retrato no Brasil e no mundo. Carta de Conjuntura, n. 47, 2º trimestre, 2020. Disponível em: https://www.ipea.gov.br/portal/images/stories/PDFs/conjuntura/200608_nt_cc47_teletrabalho.PDF. Acesso em 05 ago. 2022.
LÉVY, Pierre. Cibercultura. São Paulo: 34, 1999.
MATTAR, João. Educação a distância pós-pandemia (livro eletrônico): uma visão do futuro/ João Mattar (org.). São Paulo: Artesanato Educacional, 2022.
MILL, Daniel. Dicionário Crítico de Educação e Tecnologias e de Educação a Distância. Campinas: Papirus, 2018.
MOORE, Michael Grahame; KEARSLEY, Greg. Educação a distância: uma visão integrada. São Paulo: Cengage Learning, 2008.
RICARDO, Eleonora Jorge (org.). Educação Corporativa e Educação a Distância. Rio de Janeiro: Qualitymark, 2005.
SEBRAE. Cursos online do Sebrae chegam a 2,5 milhões de matrículas em 2021. Portal Sebrae, 2021. Disponível em: < https://www.sebrae.com.br/sites/PortalSebrae/ufs/ma/noticias/cursos-online-do-sebrae-chegam-a-25-milhoes-de-matriculas-em-2021,6cf3b5308b62e710VgnVCM100000d701210aRCRD> . Acesso em: 07 jul. 2022.
SEBRAE. DataSebrae Indicadores. Relatório, Unidade de Gestão Estratégica, 2021.
VIEIRA, Vanessa Souto. Desafios e dificuldades da gestão em educação a distância. Revista Multitexto, v. 2, n 01, 2013.