Rioeduca em Casa: Relatos de Experiências sobre as Estratégias Pedagógicas Adotadas pelo Município do Rio de Janeiro no Contexto Pandêmico

Authors

  • Halyson Manosso Unyleya
  • Estêvão Nicholas Rosário dos Santos
  • Luciana Ferreira Furtado de Mendonça

Keywords:

Covid-19., Letramento Digital, Pedagogia da Autoria, E-books, formação inicial do (a) Pedagogo (a)., Tecnologias Digitais, Ambiente Virtual de Aprendizagem

Abstract

In October 2021 the city of Rio de Janeiro announced the full return to face-to-face activities in publics schools, reconfiguring the educational scenario after closure due to the COVID-19 pandemic. This article reports how the transition and adaptation period took place, of the remote and hybrid teaching modalities and the full face-to-face return, from the perspective of the teachers of the largest municipal network in Latin America, the Municipal Secretariat of Education of Rio de Janeiro (SME-RJ). A survey was carried out with a qualitative approach, using the Teams application, with ten teachers from the network, working in different groups assisted by the SME-RJ. From the transcripts made, we pointed out eight thematic axes that helped to understand the pandemic context in the educational scenario of the city of Rio de Janeiro, from the perspective of teachers. One of the relevant considerations, pointed out by the narratives, was about the use of the “Rioeduca em casa” application, the main strategy presented for blended learning, as well as the challenges experienced by the school community, especially the students’ families, taking into account since this tool was not enough to meet the demand of the population, evidencing other needs in the assistance of the student who is experiencing the period of the COVID-19 pandemic, understanding that it is not over yet. Therefore, the considerations presented can support the organization of new actions and public policies.

References

BARDIN, Laurence, Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

NASSIF TAMARA. Pobreza tem alta recorde e atinge 62,2 milhões de brasileiros em 2021, diz IBGE. CNN Brasil Business. São Paulo. 02 dez. 2022. Disponível em: https://www.cnnbrasil.com.br/business/pobreza-tem-alta-recorde-e-atinge-625-milhoes-de-brasileiros-em-2021-diz-ibge/ Acesso em 03 dez. 2022.

CAVALLEIRO, Eliane dos Santos. Do silêncio do lar ao silêncio escolar: rascimo, preconceito e discriminação na educação infantil. São Paulo: Contexto, 2022.

IVENICKI, Ana. A Educação permanente e a formação continuada docente: questões urgentes para um mundo pós-pandêmico. Ensaio: aval. Pol. Público educ. 29 (113). Out-Dez 2021. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0104-40362021002901130001. Acesso em: Acesso em 12 de outubro de 2022.

JATOBÁ, Alessandro; CORVELLO Patrícia Chiattone; CARVALHO, Paulo Victor Rodrigues de; ALMEIDA, Verônica Eloi de. Interdisciplinaridade, criatividade e inovação: um caminho potencializado pelas novas tecnologias digitais. Revista EDaPECI – Educação a Distância e Práticas Educativas Comunicacionais e Interculturais. V. 21, n. 2, p. 57-70 mai./ago. 2021. São Cristóvão (SE). Disponível em: https://doi.org/10.29276/redapeci.2021.21.215638.57-70. Acesso em: Acesso em 12 de outubro de 2022.

MACEDO, Roberto Sidnei. Pesquisar a experiência: compreender/mediar saberes experienciais. Curitiba: CRV, 2015.

MEDEIROS, Priscila Thais da Conceição de; PEREIRA, Lidiane de Martins. Podcasts, Clube de Redação Criativa e Atendimentos Virtuais: novas estratégias para novos tempos. Signo, 46(85), 48-57. Disponível em: https://doi.org/10.17058/signo.v46i85.15706. Acesso em 12 de outubro de 2022.

MINAYO, Maria Cecília de Souza (org.). Pesquisa Social. Teoria, método e criatividade. 18 ed. Petrópolis: Vozes, 2001.

MINAYO, Maria Cecília. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 26ª ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.

MORAN, José Manuel. Novas tecnologias e Mediação Pedagógica. São Paulo: Papirus Editora, 2000.

Por que a fome deve ser entendida como questão de saúde mental?. CRP-PR, 2021. Disponível em: https://crppr.org.br/direitos-humanos-2021/. Acesso em 06 de Dezembro de 2022.

SÁ, Renato Lobato de; CARVALHO, Felipe; COLACIQUE, Raquel. Relatos docentes de práticas educativas para inclusão na pandemia: experiências na rede municipal de ensino do Rio de Janeiro. Olhar de Professor, [S. L.], v. 24, p. 1–19, 2021. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.24.18411.085. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/18411. Acesso em: Acesso em 12 de outubro de 2022.

SECRETARIA MUNICIPAL DO RIO DE JANEIRO. Documento Orientador da Política Pedagógica. MultiRio: RJ, 2022. Disponível em:http://www.rio.rj.gov.br/dlstatic/10112/14102445/4352718/DocumentoOrientador2022Atualizado.pdf Acesso em 06 de dezembro de 2022.

SECRETARIA MUNICIPAL DO RIO DE JANEIRO. Jornada de Planejamento 2022: perspectivas e projetos. MultiRio: RJ. Disponível em: http://www.multirio.rj.gov.br/index.php/reportagens/17553-jornada-de-planejamento-2022-perspectivas-e-projetos Acesso em 06 de dezembro de 2022.

SERRES, Michel. Polegarzinha: uma nova forma de viver em harmonia de pensar as instituições, de ser e de saber. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2021.

SILVA, Sérgio Rafael Barbosa. Modernização dependente e a pandemia do covid-19: reflexões sobre ensino presencial e não presencial Revista Periferia. V.13 n.2 (2021). Disponível em: https://doi.org/10.12957/periferia.2021.60837. Acesso em: Acesso em 12 de outubro de 2022.

TAVARES, Felipe Rangel; LOBATO, Rodrigo Batista; COSTA, João Victor Ferreira Teixeira. Autorias Infantis e suas Cartografias do Isolamento: Mapas de Significados das Crianças Elaborados Durante o Ensino Remoto: Los mapas infantiles de significados elaborados durante el aprendizaje a distancia. EaD Em Foco, 11(2). 2021. Disponível em: https://doi.org/10.18264/eadf.v11i2.1527. Acesso em: Acesso em 12 de outubro de 2022.

VELHO, Gilberto. Subjetividade e Sociedade: uma experiência da geração. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 1989.

Published

2022-12-20

How to Cite

Manosso, H., Rosário dos Santos, E. N., & Ferreira Furtado de Mendonça, L. (2022). Rioeduca em Casa: Relatos de Experiências sobre as Estratégias Pedagógicas Adotadas pelo Município do Rio de Janeiro no Contexto Pandêmico. Educação Sem Distância - Revista Eletrônica Da Faculdade Unyleya, 4(2). Retrieved from https://educacaosemdistancia.unyleya.edu.br/esd/article/view/169

Issue

Section

Artigos de Iniciação Científica e Extensão