Strategic Alignment between business unit and IT (Information Technology) in companies: A systematic mapping
Keywords:
Strategic alignment. IT governance. Strategic alignment model. Information technology. Business unit.Abstract
The strategic alignment between business units (BU) with information and communication technology (IT) has been widely discussed in corporate organizations as a key issue by directors and managers in organizations that operate in various segments to support processes and optimize organizational performance. However, there still few organizations that benefit from all the benefits of this alignment. Although there are several models of strategic alignment between the BU and IT that have validated best practices and proven results internationally by various organizations, this is still a challenge faced by several CIO (Chief Information Officer) and by science. This article proposed to carry out a systematic study of the literature with a literature mapping study to determine the critical factors influencing the context of strategic alignment between the BU and IT.
References
CADIMA. [s.d.]. Disponível em: <https://www.cadima.info/>. Acesso em: 18 ago. 2021.
CALDER, A. ISO/IEC 38500. [S.l.]: IT Governance Publishing, 2008.
HENDERSON, J. C.; VENKATRAMAN, N. Strategic Alignment - Leveraging Information Technology For Transforming Organizations. BM Systems Journal.
ITGI. ITGI Board Briefing on IT Governance. 2nd Ed. ed. [S.l.]: IT Governance Institute, 2003.
KITCHENHAM, B. A.; DYBA, T.; JORGENSEN, M. Evidence-Based Software Engineering. USA: IEEE Computer Society, 2004. p. 273–281. . Acesso em: 15 jul. 2021.
LAUDON, K.; LAUDON, J. Sistemas de informação gerenciais. 9a ed. São Paulo: Atlas, 2014.
SLACK, N. Vantagem competitiva em manufatura. São Paulo: Atlas, 1993.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Educação Sem Distância - Revista Eletrônica da Faculdade Unyleya -e-ISSN 2675-9993

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A Revista Educação Sem Distância publica trabalhos que se enquadram em sua linha editorial, voltados para pesquisas, inovações, práticas pedagógicas e profissionais e projetos de extensão que dialoguem com a Educação a Distância (EaD) e com os Objetivos de Desenvolvimento Sustentável (ODS).
As submissões devem estar em conformidade com as normas éticas de publicação, respeitar os direitos autorais e seguir rigorosamente as normas da ABNT indicadas nas diretrizes para autores. O processo de avaliação é realizado em sistema de revisão por pares duplo-cego, garantindo isenção e qualidade acadêmica.
Os conceitos e ideias expressos nos trabalhos publicados são de responsabilidade exclusiva de seus autores, não representando necessariamente a posição da revista ou da instituição mantenedora.
Todos os trabalhos aceitos para publicação são disponibilizados em acesso aberto e licenciados sob a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0), permitindo uso, compartilhamento e adaptação do conteúdo, desde que citados corretamente os autores e a revista.