REVELAÇÕES DO COTIDIANO ESCOLAR: Os Retratos de África Precedidos pelo Retrato do Professor
Keywords:
História da África. Colonialidade. Formação de Professores. Interculturalidade.Abstract
I reflect in this work as teachers of Basic Education, in public education networks, approach the History of Africa and Africans in a diasporic context from the view they have built about the continent and African descendants. In this sense, I analyze the teaching postures, with diverse backgrounds, revealed in the master's theses by Silva (2010), Conceição (2010), Fernandes (2014) and Farias (2015), who researched the implementation of Law n.º 10.639/2003 in municipalities in the Baixada Fluminense, in the metropolitan region of the State of Rio de Janeiro. I do this based on the assumptions of authors who discuss Modernity and Coloniality and critical Interculturality. It is noticed that there are varied interpretations about the African continent, historical and geographical inaccuracies, and a stereotyped view of Africa, Africans, and their descendants, sometimes prejudiced. There is a need for greater investment in continuing education for teachers from a Critical Intercultural perspective.
References
CONCEIÇÃO, D. G. Formação docente para a e educação antirracista no município de Duque de Caxias (Dissertação de Mestrado), UFF, 2010
DUSSEL, Enrique. Europa, modernidade e eurocentrismo. In: LANDER, E. (Org). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas latino-americanas. Buenos Aires: Clacso, 2005, p. 55-70
FARIAS, Ú.P.L. de. Para além do “bê-a-ba”, “B” de Brasil, “A” de África: relações étnico-raciais nos anos iniciais do ensino fundamental. 2015. 109 p. Dissertação (Mestrado em Educação) PPGEduc, UFRRJ, 2015.
FERNANDES, A.P. C. Relatos docentes sobre estratégias pedagógicas de promoção da Igualdade Racial: permanências, desafios e conquistas no “chão” de escolas iguaçuanas. (Dissertação de Mestrado), UFRRJ 2014
MALDONADO-TORRES, N. Sobre la colonialidad del ser: contribuciones al desarrollo de un concepto. In: CASTRO-GÓMEZ, S.; GROSFOGUEL, R. (Orgs.) El giro decolonial. Reflexiones para uma diversidad epistêmica más Allá del capitalismo global. Bogotá: Universidade Javeriana – Instituto Pensar/Universidad Central – IESCO/Siglo del Hombre Editores, 2007, p.127-167
MARTIUS, K.F. von. Como se deve escrever a História do Brasil, in: SALGADO, Manoel. Livro de Fontes de Historiografia Brasileira, Rio de Janeiro: Ed UERJ, 2010
MEMMI, A. Retrato do colonizado precedido pelo retrato do colonizador. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1977
MIGNOLO, W. Os esplendores e as misérias das ciências: colonialidade, geopolítica do conhecimento e pluri-versidade epistêmica. In: SANTOS, Boaventura de Sousa. (Org.). Conhecimento prudente para uma vida decente: um discurso sobre as ciências. Porto: Afrontamento, 2003, p. 667-709
QUIJANO, A. Colonialidade do poder e classificação social. In: SANTOS, B. de S. e MENEZES, M. P. (Orgs.). Epistemologias do Sul. Coimbra: Edições Almedina, 2009, p.73- 117
SILVA, K. V. A Implementação da Lei 10.639/2003 no município de São João de Meriti: Limites e possibilidades. (Dissertação de Mestrado), UNIRIO, 2010
WALSH, C. Interculturalidade Crítica/pedagogia Decolonial. In: Anais do Seminário Internacional Diversidad, Interculturalidad y Construcción de Ciudad. Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional, 2007 WALSH, C. Interculturalidad crítica y educación intercultural. In: VIANA, TAPIA e WALSH, Construyendo Interculturalidad Crítica. La Paz, Convenio Andrés Bello e Instituto Internacional de Integración, 2010