Do afastamento social à presença a distância: a ótica docente sobre suas práticas pedagógicas em (re)construção

Authors

  • KARINE MORGAN Faculdades Integradas Maria Thereza

Keywords:

Prática Pedagógica. Pandemia. Trabalho Docente

Abstract

This text is part of a broader research, with the same title, financed by the Unylya College, through its Monitoring program. The article presented here aimed to map and analyze academic production on pedagogical practice in the face of the phenomenon of compulsory social distancing as a result of the Pandemic caused by Covid-19, using Content Analysis as a methodology and was organized in the style State of Knowledge. As a result, 14 occurrences were analyzed and, therefore, 5 categorizations were outlined that demonstrated the need for deepening and broadening of knowledge, by science, on the subject.

References

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977. 226p.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 05 de outubro de 1988.
BRASIL. Lei nº 13005, de 25 de junho de 2014. Aprova o plano nacional de educação. Brasília, DF. 2014.
BRASIL. Lei 9394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 23 dez. de 1996. Disponível em <www.planalto.gov.br >Acesso em 20 de abril de 2012.
BRASIL. Resolução CNE/CP n. 2, de 20 de dezembro de 2019. Brasília, 2019. Disponívelem:http://portal.mec.gov.br/docman/dezembro-2019-pdf/135951-rcp002-19/file Acesso em 15 de abril de 2021.
BARDIN Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70; 1977.
BRANDÃO, Carlos Rodrigues. O que é educação. Brasiliense, 2017.
DURKHEIM, Émile. Educação e sociologia. 10. ed. São Paulo : Melhoramentos, 1975.
FELCHER, Carla Denize Ott; FERREIRA, André Luis Andrejew; FOLMER, Vanderlei. Da pesquisa-ação à pesquisa participante: discussões a partir de uma investigação desenvolvida no Facebook. Experiências em Ensino de Ciências, v. 12, n. 7, p. 1-18, 2017.
FREIRE, Paulo. A educação na cidade: Projeto pedagógico. 1991.
FUKUYAMA, Francis. O fim da história e o último homem. Rio de Janeiro: Rocco, 1992.
LIBÂNEO, José Carlos. O dualismo perverso da escola pública brasileira: escola do conhecimento para os ricos, escola do acolhimento social para os pobres. Educação e Pesquisa, v. 38, n. 1, p. 13-28, 2012.
Maria Cecília de Souza (Org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 1995.
Martins, R. X. (2020). A COVID-19 E O FIM DA EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA: UM ENSAIO. EmRede - Revista de Educação a Distância, 7(1), 242-256. Recuperado de https://www.aunirede.org.br/revista/index.php/emrede/article/view/620
MÉZAROS, István. A educação para além do capital. Boitempo editorial, 2015.
NAJJAR, Jorge. A disputa pela qualidade da escola: uma análise do Programa Nova Escola do estado do Rio de Janeiro. Tese de doutorado. Universidade de São Paulo. 198 p. São Paulo, 2004.
NAJJAR, Jorge. O Indígena e a Construção da Idéia de Brasil: reflexões sobre patrimônio, identidade e cidadania. Revista Habitus-Revista do Instituto Goiano de Pré-História e Antropologia, v. 3, n. 2, p. 347-360, 2007.
PIMENTA, S. G. Formação de professores – saberes da docência e identidade do professor. Revista de Educação AEC, ano 26, nº 104, p. 45-61, 1997.
SANTOS FILHO, José Camilo dos. Pesquisa quantitativa versus pesquisa qualitativa: o desafio paradigmático. In GAMBOA, Silvio Sanchez (Org.). Pesquisa educacional: quantidade-qualidade. São Paulo: Cortez, 1995.
SAVIANI, Dermeval. A lei da educação: LDB: trajetória, limites e perspectivas. Autores Associados, 2019.
DE SOUZA, Nadia Aparecida. A relação teoria-prática na formação do educador. Semina: Ciências Sociais e Humanas, v. 22, n. 1, p. 5-12, 2001.
TRAD, Leny A. Bomfim. Grupos focais: conceitos, procedimentos e reflexões baseadas em experiências com o uso da técnica em pesquisas de saúde. Physis: revista de saúde coletiva, v. 19, n. 3, p. 777-796, 2009.
FERREIRA, Norma Sandra de Almeida. As pesquisas denominadas" estado da arte". Educação & sociedade, v. 23, n. 79, p. 257-272, 2002.
SOUZA, Celina. Estado da arte da pesquisa em políticas públicas. Políticas públicas no Brasil. Rio de Janeiro: Fiocruz, p. 65-86, 2007.

Published

2021-12-20

How to Cite

MORGAN, K. (2021). Do afastamento social à presença a distância: a ótica docente sobre suas práticas pedagógicas em (re)construção. Educação Sem Distância - Revista Eletrônica Da Faculdade Unyleya, 2(2). Retrieved from https://educacaosemdistancia.unyleya.edu.br/esd/article/view/118

Issue

Section

Research Articles