ENSINO REMOTO E PANDEMIA DE COVID-19: percepção docente sobre suas condições de trabalho no Ensino Superior
Keywords:
Pandemic - Remote Teaching - Working ConditionsAbstract
The study presented here aimed to know the perception of teachers regarding their working conditions during Remote Teaching in the context of the COVID-19 Pandemic. For that, a Survey (Opinion Survey) was carried out, with a sample of 30 professors from different Higher Education Institutions in the Metropolitan Region of Rio de Janeiro, through a questionnaire with 34 objective questions and 02 open questions, prepared in Google Forms. and sent to participants via Whatsapp. The research findings revealed, on the part of the teachers, a perception of the precariousness of their working conditions (stress, excess of activities in the preparation of the contents taught in remote disciplines, working hours beyond the expected, difficulties in connecting with the internet, lack of personal teacher-student interaction, among others).
References
FEITOSA, Murilo Carvalho et al. Ensino Remoto: O que Pensam os Alunos e Professores? In: Anais do V Congresso sobre Tecnologias na Educação (Ctrl+E 2018). João Pessoa, 2020.
GIL, Antônio Carlos. Como elaborar Projetos de Pesquisa. São Paulo: Atlas, 2019.
_______________. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. São Paulo: Atlas, 2019.
RODRIGUES JÚNIOR, José Florêncio; VÉRAS, Sonia Carvalho Leme Moura. A Comunicação, a Colaboração e o Diálogo pela Web: uma Evidência, In: Anais do IV Congresso sobre Tecnologias na Educação (Ctrl+E 2018). Recife, 2019.
RUSCHEL, G. E. S.; TREVISAN, M. B.; PEREIRA, J. F. Ensino Remoto no contexto de uma instituição privada. [Texto para discussão do Observatório Socioeconômico da COVID-19, projeto realizado pelo Grupo de Estudos em Administração Pública, Econômica e Financeira (GEAPEF) da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)]. Rio Grande do Sul, 2020.